Τρίτη, 12 Δεκεμβρίου 2017
|
Της Βίκυς Βάββα*

Ερωτήσεις με έμπνευση

Πολλοί γονείς συναντούν δυσκολία στο να διατηρήσουν ανοιχτή την επικοινωνία με τα παιδιά τους σε σχέση με το σχολείο. Παραπονιούνται ότι «τα παιδιά δεν τους λένε τίποτα» και ότι δυσκολεύονται να βρούνε τις κατάλληλες ερωτήσεις για να ξεκλειδώσουν το παιδί και να προάγουν τη συζήτηση, παρακάμπτοντας το γνωστό μοτίβο που εξαντλείται πρόωρα: «Πώς τα πέρασες σήμερα;» - «Καλά!».

Υπάρχουν εντούτοις πολλές ακόμη ερωτήσεις που θα μπορούσαμε να κάνουμε στα παιδιά και να ενθαρρύνουμε το μοίρασμα των εμπειριών τους από το σχολείο. Πριν καταγράψω κάποιες από αυτές, είναι σκόπιμο να υπογραμμίσουμε ότι πέρα από την ερώτηση, το ύφος μας και το πλαίσιο της επικοινωνίας καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό την απόκριση. Φροντίζουμε να ρωτήσουμε το παιδί μας κάτι με γνήσιο ενδιαφέρον και σε στιγμή που μπορούμε να του διαθέσουμε κάποιο χρόνο ουσιαστικής αφοσίωσης και ακρόασης. Το να ρωτήσουμε την πιο ευφάνταστη ερώτηση χωρίς να θέλουμε ή να προλαβαίνουμε να πάρουμε απάντηση, είναι μια επιλογή που σύντομα θα παγώσει την επικοινωνία, αφήνοντας τη γεύση της ματαίωσης στο παιδί… Το να ρωτήσουμε κάτι συναισθηματικό ή παιχνιδιάρικο ενώ το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι οι επιδόσεις, μπλοκάρει την επικοινωνία με τα παιδιά που διαισθάνονται εύστοχα τις προθέσεις μας. Αν λοιπόν έχουμε εξασφαλίσει ενδιαφέρον, χώρο και λίγο αποκλειστικό χρόνο, μπορούμε να αξιοποιήσουμε κάποιες από τις παρακάτω ιδέες…
Τι σε έκανε να χαμογελάσεις σήμερα;
Μπορείς να μου δώσεις ένα παράδειγμα από τη μέρα όπου εξέφρασες ευγένεια;
Βίωσες ένα παράδειγμα όπου εκφράστηκε αγένεια; Πώς το αντιμετώπισες;
Έχουν όλοι έναν φίλο στο διάλειμμα;
Ποιο ήταν το θέμα από το βιβλίο που διαβάσατε σήμερα;
Ποια είναι η λέξη της εβδομάδας;
Γέλασες σήμερα με κάτι αστείο ή υπερβολικό;
Αναρωτιέμαι αν σήμερα έκλαψε κάποιο παιδάκι…
Τι έκανες σήμερα που το θεωρείς δημιουργικό;
Ποιο είναι το δημοφιλέστερο παιχνίδι στο διάλειμμα;
Βοήθησες κανέναν σήμερα;
Ποιο είναι για σένα το καλύτερο πράγμα που συνέβη;
Είπες σε κάποιον «ευχαριστώ»;
Με ποιον κάθισες στην ώρα του φαγητού;
Έμαθες σήμερα κάτι που δεν το έχεις πολυκαταλάβει;
Η καλύτερη στιγμή της ημέρας – ή της εβδομάδας – και η χειρότερη.
Υπάρχει κάτι που να σε δυσκόλεψε σήμερα;
Έλειπε σήμερα κάποιος από την τάξη;
Με ποιον έπαιξες σήμερα;
Πες μου κάτι που ξέρεις σήμερα και δεν το γνώριζες χτες.
Μπορείς να σκεφτείς κάτι που σε προκάλεσε;
Πώς σε βοήθησε κάποιος σήμερα; Εσύ, πώς στήριξες κάποιον φίλο σου;
Μπορείς να αξιολογήσεις τη μέρα σου σε μια κλίμακα από το 1 έως το 10.
Κάτι που σου προκάλεσε έκπληξη;
Πες μου τα δύο πιο σημαντικά πράγματα από τη σημερινή μέρα!
Ανυπομονείς για κάτι που θα συμβεί αύριο;
Ποιος ήταν ο κανόνας που σε δυσκόλεψε περισσότερο σήμερα;
Θα ήθελα πολύ να με μάθεις κάτι που δεν ξέρω.
Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι από την ημέρα σου ποιο θα ήταν αυτό;
Υπάρχει κάτι που θα ήθελες να συζητήσουμε για την αυριανή μέρα / για τη ζωή στο σχολείο;
Τι κάνει τη δασκάλα σου να γελάει; Τι την κάνει να συνοφρυώνεται;
Τι σε έκανε ευτυχισμένο;
Έμαθες κάποια καινούρια λέξη;
Τι θα ήθελες οπωσδήποτε να κάνεις πριν τελειώσει η χρονιά;
Ποιο είναι το αγαπημένο σου σημείο του σχολικού κτιρίου και ποιο το λιγότερο αγαπημένο;
Αν αύριο άλλαζες θέση με τη δασκάλα σου, τι θα επέλεγες να διδάξεις την τάξη;
Όπως συμπεραίνει κανείς, η καταλληλότητα των ερωτήσεων εξαρτάται από την ηλικία των παιδιών μας. Για μικρότερα παιδιά, κάποιες ερωταπαντήσεις μπορούν να προσεγγισθούν μέσα από τη ζωγραφική και το συμβολικό παιχνίδι. Η επιτυχία όμως, εξαρτάται πρωτίστως από την ειλικρινή διάθεσή μας να ακούσουμε και να μάθουμε, χωρίς να καθοδηγήσουμε λέγοντας το σωστό, χωρίς να κρίνουμε την εμπειρία του παιδιού. Είναι σημαντικό να εκπέμψουμε στα παιδιά το μήνυμα ότι μας ενδιαφέρει να μας ξεναγήσουν στον κόσμο τους και να μοιραστούν μαζί μας τη δική τους, σπουδαία, φρέσκια, ενδεχομένως διαφορετική οπτική…

* Η Βίκυ Βάββα είναι MSc δραματοθεραπεύτριας-συντονίστριας σχολών γονέων-θεατροπαιδαγωγού (www.anoixto-parathiro.blogspot.gr)




Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

21.04.18 | Ημέρες χειροτεχνίας σε Ζαγόρι, Γιάννενα και...

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα ολοκληρώνονται σήμερα και αύριο οι εκδηλώσεις, στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών...

20.04.18 | Επιλογή σπουδών και επαγγέλματος

Εκδήλωση επαγγελματικού προσανατολισμού με θέμα την επιλογή σπουδών και επαγγέλματος διοργανώνει ο...

19.04.18 | Σεμινάρια επιμόρφωσης με βιντεομαθήματα

Διαδικτυακά σεμινάρια επιμόρφωσης με βιντεομαθήματα οργανώνει το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου...

18.04.18 | «Όρθιος Αργαλειός: υφαίνουμε το μέλλον»

Στις «Ευρωπαϊκές Ημέρες Χειροτεχνίας» συμμετέχουν τη φετινή χρονιά η Αδελφότητα Σκλιβανιτών...

17.04.18 | Ένα δέντρο μια φορά – κάπου αλλού…

Trees are poems the earth writes upon the sky, K. Gibran

14.04.18 | Ο Κ. Λυκέτσος μιλά για το Αλτσχάιμερ και τις...

Ένας από τους κορυφαίους γιατρούς της Αμερικής, ο καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου...

13.04.18 | Η τέχνη της κοσμηματοποιίας στο Μουσείο...

Δράση με τίτλο «Κόσμημα: Η αρχαία κληρονομιά στα χέρια των δημιουργών του σήμερα» οργανώνει, στο...

12.04.18 | Σχολές canyoning και αναρρίχησης βράχου

Σχολή canyoning (κατάβαση φαραγγιών) από τις 29 Ιουνίου έως και την 1η Ιουλίου και Σχολή αρχαρίων...