Παρασκευή, 12 Ιανουαρίου 2018
|

Γκρίνιες για τα λιγότερα μόρια

Αντιδράσεις τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όσο και στον χώρο της αυτοδιοίκησης προκαλεί η αλλαγή του τρόπου μοριοδότησης των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στην οποία προχωρά το υπουργείο Παιδείας.

Το νέο σύστημα κατάταξης των σχολείων, το οποίο γίνεται πιο περιοριστικό, βασίζεται σε τρεις κυρίως αλλαγές: στην ύπαρξη ενιαίων κριτηρίων ως προς τη μοριοδότηση των σχολείων, στη δυνατότητα ένταξης σχολείων δευτεροβάθμιας στην κατηγορία των δυσπρόσιτων και στον επαναχαρακτηρισμό των δυσπρόσιτων βάσει του εκσυγχρονισμού των συγκοινωνιών τα τελευταία χρόνια.

Τα σχολεία σε όλες τις πρωτεύουσες των νομών της ηπειρωτικής χώρας θα μοριοδοτούνται με ένα μόριο και στις νησιωτικές με δύο μόρια, ενώ τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που βρίσκονται στην ίδια δημοτική/τοπική κοινότητα, θα μοριοδοτούνται με τον ίδιο αριθμό μορίων.

Οι δυσπρόσιτες σχολικές μονάδες, δηλαδή σχολεία που βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από την έδρα του νομού, σε μεγάλο υψόμετρο, είναι σε νησιωτικές ή/και παραμεθόριες περιοχές, είναι δύσκολα προσβάσιμα λόγω των ιδιαίτερων συγκοινωνιακών συνθηκών και έχουν, συνήθως, μικρή οργανικότητα, θα μοριοδοτούνται με 10-14 μόρια. Τα βασικά κριτήρια της κατάταξης των σχολείων είναι ο πληθυσμός της έδρας των σχολείων, οι συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών, η οργανικότητα, η απόσταση των σχολείων από την έδρα του νομού, οι συγκοινωνιακές συνθήκες και το υψόμετρο.

Βασικό επιχείρημα του υπουργείου Παιδείας είναι πως τα κριτήρια έπρεπε να εξορθολογιστούν και να γίνουν και πιο δίκαια, καθώς, σε κάποιους νομούς, ισχύουν σήμερα ειδικά κριτήρια μόνο και μόνο επειδή κάποιοι κατάφεραν να ευνοήσουν την περιοχή τους. Όσοι αντιδρούν, ωστόσο, βλέπουν πίσω από την προσπάθεια εξορθολογισμού έναν τρόπο για διαχείριση προβλημάτων.

Σε ό,τι αφορά την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιφερειακής ενότητας Ιωαννίνων, οι προτάσεις για τα δυσπρόσιτα σχολεία, είναι ευνοϊκές, καθώς αυξάνονται σε 14 από 10 τα μόρια για τα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία Βοβούσας, Μηλέας, Ματσουκίου και Διστράτου, σε 12 από 8 στο δημοτικό και το νηπιαγωγείο Κεφαλοχωρίου, σε 11 από 8 στο δημοτικό σχολείο Χριστών και στο δημοτικό και νηπιαγωγείο Παπίγκου, σε 10 από 7 στα δημοτικά και νηπιαγωγεία Τσεπελόβου και Βοτονοσίου, και σε 10 από 8 στο δημοτικό και νηπιαγωγείο Πραμάντων, ενώ 10 παραμένουν τα μόρια στο Γυμνάσιο με λυκειακές τάξεις Πραμάντων.

Ωστόσο, από την αναμοριοδότηση προκύπτουν λιγότερα μόρια για σχολικές μονάδες σε περιοχές, που δεν εντάσσονται στις δυσπρόσιτες, με αποτέλεσμα αρκετοί εκπαιδευτικοί να χάσουν τα επιπλέον μόρια που παίρνουν σήμερα. Μια τέτοια περίπτωση είναι οι σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Κόνιτσας, με την απόδοση 7 μορίων αντί των 8, που έως τώρα ίσχυαν.

Η προοπτική αυτή συναντά την αντίδραση του δήμου Κόνιτσας, ο οποίος αποστέλλει αίτημα επανεξέτασης και τροποποίησης της πρότασης στο υπουργείο Παιδείας, ζητώντας όχι μόνο τη διατήρηση των 8 μορίων, αλλά και την πριμοδότησή τους.

«Οι σχολικές μονάδες του δήμου Κόνιτσας ανήκουν σε παραμεθόριο, ακριτική ζώνη και απέχουν μόλις λίγα χιλιόμετρα από τα σύνορα με το αλβανικό κράτος. Ως εκ τούτου, εξυπηρετούν τις ανάγκες μιας ευρύτερης δυσπρόσιτης και αγροτικής περιοχής. Η χιλιομετρική απόσταση από την έδρα του νομού (64 χλμ.) καθιστά τα σχολεία από τα πιο απομακρυσμένα του νομού Ιωαννίνων, ενώ το οδικό δίκτυο και η ολισθηρότητα του δρόμου, κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες, δυσχεραίνουν τη μετάβαση στην περιοχή. Επιπρόσθετα, το κόστος μετακίνησης, το οποίο έχει αυξηθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια, είναι αποτρεπτικό για τους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν το σχολείο», σημειώνει ο δήμος και προσθέτει πως, εφόσον οι συνθήκες διαβίωσης και μετακίνησης δεν έχουν βελτιωθεί, θεωρείται ανεξήγητη και πέραν κάθε λογικής η μείωση των μορίων, η οποία υποβιβάζει την περιοχή και αποδυναμώνει τις σχολικές μονάδες.

 

Η ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Στην αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων αντιδρά και η ΟΛΜΕ, κάνοντας λόγο για μαζική υποβάθμιση των σχολικών μονάδων, με συνακόλουθο αποτέλεσμα την αύξηση του απαιτούμενου αριθμού των μαθητών για τη συγκρότηση των τμημάτων στα ΕΠΑ.Λ (τομείς και ειδικότητες) καθώς και στα Γενικά Λύκεια (Ομάδες Προσανατολισμού – Κατευθύνσεις).

«Με την πρόταση του ΥΠΠΕΘ για αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων υποβιβάζονται σε κατηγορία περίπου 430 σχολεία, πράγμα που θα έχει ως άμεση συνέπεια να αυξηθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός μαθητών για τη λειτουργία των τμημάτων των Ομάδων προσανατολισμού, μαθημάτων επιλογής και Κατευθύνσεων στα Γενικά Λύκεια και των τμημάτων Γενικής Παιδείας, Τομέων και Ειδικοτήτων στα ΕΠΑ.Λ. Συνακόλου,θα η νέα μοριοδότηση των σχολικών μονάδων θα επιφέρει νέες καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων», αναφέρει σε επιστολή της προς τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, σημειώνοντας πως πρόκειται δηλαδή για έμμεση προσπάθεια κατάργησης σχολικών τμημάτων, ιδιαίτερα στα μικρά περιφερειακά σχολεία, με αποκλειστική στόχευση την περιστολή του εργασιακού κόστους.

Το Δ.Σ. της Ο.Λ.Μ.Ε. αναφέρει πως δεν πρόκειται να αποδεχθεί τη μεθόδευση του υπουργείου για καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων, σημειώνοντας πως η εξίσωση του αριθμού μορίων διαβίωσης στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που εδρεύουν στην ίδια πόλη ή χωριό, μπορεί να συμβεί με την άνοδο των μορίων της πρωτοβάθμιας στο επίπεδο των ισχυόντων για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Αντιδρά, επίσης, στην αναδρομικότητα στην αναμοριοδότηση, διότι με αυτή την πρακτική δε λαμβάνονται υπόψη οι συνθήκες διαβίωσης που επικρατούσαν στην περιοχή που υπηρέτησαν οι εκπαιδευτικοί προ πολλών ετών, ενώ χαρακτηρίζει σοβαρότατη παράλειψη το γεγονός ότι δεν ελήφθη υπόψη η απόσταση των σχολικών μονάδων από τα σύνορα του κράτους, εκφράζοντας τη θέση πως πρέπει να πριμοδοτούνται τα ακριτικά σχολεία.

Σε τοπικό επίπεδο, η ΕΛΜΕ Ιωαννίνων δεν έχει πάρει επίσημα θέση, ωστόσο ο πρόεδρός της Στέφανος Μιχάλης δήλωσε στον Η.Α. αντίθετος σε κάθε προοπτική υποβάθμισης σχολικών μονάδων.

Το όνομά σας:
Το email σας:
Θέμα:
Σχόλιο: (μέχρι 1000 χαρακτήρες)


Προσφατα

26.09.18 | Πυρετός διεργασιών

Στροφές ανεβάζουν παρατάξεις και κόμματα ενόψει των δημοτικών εκλογών του Μαΐου, με τις πρώτες...

26.09.18 | Τα πετρέλαια της… οργής

Έναν νέο γύρο αντιδράσεων στο θέμα των υδρογονανθράκων στην περιοχή της Ηπείρου πυροδότησε η έναρξη...

26.09.18 | «Παράλογη και αχάριστη η δημοτική αρχή»

Σε προεκλογικές σκοπιμότητες αποδίδει ο πρόεδρος του Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων του νομού...

26.09.18 | Αναλαμβάνει πρωτοβουλίες με σύμμαχο το...

Από τη διοργάνωση μιας ενημερωτικής ημερίδας για το θέμα του φυσικού αερίου ξεκινά ο δήμος...

26.09.18 | Προανήγγειλε διορθώσεις ο Χρ. Μαντάς

Καθησυχαστικός σε ό,τι αφορά τη μεταφορά δημοσίων ακινήτων στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου...

26.09.18 | Ζητά απαντήσεις για το μέλλον του ΚΕΝ

Απαντήσεις για το τι μέλλει γενέσθαι με το ΚΕΝ Άρτας και το εάν θα κλείσει οριστικά, ζητά ο...

26.09.18 | Σχολικά είδη σε 500 μαθητές

Σε πρωτοβουλία δωρεάς σχολικών ειδών σε έξι δήμους της Ηπείρου συμμετείχε με την έναρξη της...

25.09.18 | Ό,τι δεν κινείται, παραχωρείται

Στο υπερταμείο πέρασαν πολλές και σημαντικές εκτάσεις στα Γιάννενα, 57 στο σύνολο, που ναι μεν δεν...